•  
  • "Zamknięty krąg: czułem się źle, bo brałem i brałem, by nie czuć się źle."

    - Paweł Przecławski

     
  • "Biorę leki nadzienne i leki nasenne, już zawsze tak będzie? No to beznadziejnie."

    - Luxtorpeda

     
  • "Dobry lek zawsze gorzki."

    - Konfucjusz

     
  • "Lecz początki, potem leki nie pomogą."

    - Owidiusz

     
 

Znaczenie odżywiania w leczeniu uzależnień

Zdrowa dieta nie może zastąpić kompleksowego leczenia uzależnień. Detoks, poradnictwo i opieka po leczeniu są koniecznością, jeśli chcesz pokonać swoje uzależnienia na dobre. Jednak dieta może mieć znaczący wpływ na Twój powrót do zdrowia, pomagając Ci pokonać uzależnienie szybciej i łatwiej niż byłoby to możliwe w innym przypadku. Jedzenie zdrowej żywności pomaga ustabilizować neuroprzekaźniki w organizmie, dzięki czemu depresja, lęk i stres nie prowadzą do nawrotu choroby. Dodatkową korzyścią jest to, że leczą one również twoje ciało z fizycznych uszkodzeń spowodowanych nadużywaniem substancji, umożliwiając ci wchłanianie składników odżywczych, których potrzebujesz, aby wyzdrowieć.

Odżywianie: Podstawa skutecznego leczenia uzależnień

Jak wygląda zdrowa dieta? Dietetycy z Lakeview Health, zgodnie z zaleceniami USDA, zalecają dietę zgodną z poniższymi zasadami:

  • Posiłki zawierające co najmniej 50% owoców lub warzyw
  • Upewnienie się, że co najmniej połowa spożywanych przez Ciebie produktów zbożowych to produkty pełnoziarniste, takie jak brązowy ryż, pełnoziarnisty chleb, krakersy, płatki owsiane itp.
  • Spożywanie różnorodnych białek. Należą do nich: czerwone mięso, białe mięso, ser, jajka i rośliny strączkowe.
  • Unikanie żywności o wysokiej zawartości cukru, tłuszczu i/lub soli.

Jeśli chodzi o spożywanie płynów, powinieneś unikać słodkich napojów tak bardzo, jak to tylko możliwe. Spowodują one spustoszenie w Twoim zdrowiu, jednocześnie dając Ci kofeinowe pobudzenie, które może utrudnić Ci dobry sen. Zamiast tego pij dużo wody, ponieważ Twój organizm potrzebuje jej, aby pozostać zdrowym i w dobrej formie. Jeśli uważasz, że woda jest zbyt "zwykła", możesz dodać sobie energii kupując wodę o naturalnym smaku, np. limonki lub jagód.

Odżywianie i leczenie uzależnień: Początek

Rozpoczęcie zdrowego planu żywieniowego zaraz po opuszczeniu odwyku od uzależnień może wydawać się zniechęcające. Ważne jest, aby się nie przemęczać, ale możesz zacząć od małych rzeczy. Na przykład, kiedy następnym razem pójdziesz na zakupy, wybierz owoce zamiast słodkich przekąsek. Wybieraj gotowe sałatki, które nie wymagają przygotowania. Kup kilka bochenków pełnoziarnistego chleba zamiast białego.

Jeśli masz doświadczenie w gotowaniu, odkurz książki kucharskie i wypróbuj kilka prostych przepisów. Jeśli jesteś początkujący w przygotowywaniu własnego jedzenia, poszukaj kilku prostych przepisów w Internecie. Przygotowywanie własnego jedzenia może podnieść poczucie własnej wartości, pomagając ci opanować nowe umiejętności, które na dłuższą metę poprawią twoje życie.

Co z nawrotami po leczeniu uzależnień?

Nie jest łatwo trzymać się pożywnej diety. Jeśli się pomylisz, nie obwiniaj się. Po prostu zacznij od nowa i następnym razem dokonaj lepszych wyborów.

Jeśli ciągle dokonujesz złych wyborów żywieniowych, spróbuj zidentyfikować źródło problemu. Na przykład, jeśli lubisz podjadać w czasie pracy, rozważ przyniesienie do biura owoców lub zdrowych przekąsek z domu. Jeśli lubisz podjadać w nocy, pamiętaj, by mieć pod ręką owoce lub warzywne batoniki.

Jeśli korzystasz z pomocy doradcy, porozmawiaj z nim o swojej diecie. Może on pomóc Ci zidentyfikować wzorce myślowe i nawyki, które prowadzą do złych nawyków żywieniowych i zasugerować poprawę.