•  
  • "Zamknięty krąg: czułem się źle, bo brałem i brałem, by nie czuć się źle."

    - Paweł Przecławski

     
  • "Biorę leki nadzienne i leki nasenne, już zawsze tak będzie? No to beznadziejnie."

    - Luxtorpeda

     
  • "Dobry lek zawsze gorzki."

    - Konfucjusz

     
  • "Lecz początki, potem leki nie pomogą."

    - Owidiusz

     
 

Zapobieganie nawrotom choroby: Znać wyzwalacze i znaki ostrzegawcze

Kluczem do ponownego zapobiegania jest postępowanie z wyzwalaczami i znakami ostrzegawczymi.

Większość osób uzależnionych, zwłaszcza tych w trakcie rekonwalescencji, zgodziłaby się: uzależnienie to walka na całe życie. Dokonanie wyboru, by stać się trzeźwym, może być trudne i, mówiąc całkowicie szczerze, nie do końca jest stamtąd łatwiejsze. Jednym z powszechnych błędnych przekonań na temat wyzdrowienia z uzależnienia jest to, że gdy osoba kończy leczenie lub jest czysta, wyzdrowieje. Ale powrót do zdrowia nie jest jednorazowym osiągnięciem. Jest to ciągła podróż - i to nie bez odpowiedniego udziału progów prędkości po drodze. Brytyjska "Iron Lady" powiedziała kiedyś:

Być może będziesz musiał stoczyć walkę więcej niż raz, by ją wygrać.

- Margaret Thatcher, była premier Wielkiej Brytanii

Prawdopodobnie jest to prawdą w przypadku wielu osób w trakcie wychodzenia z nałogu. Relapsesje się zdarzają. W rzeczywistości NIDA szacuje, że 40-60% powracających do zdrowia narkomanów to odsetek bardzo podobny do odsetka nawrotów innych chorób przewlekłych, takich jak cukrzyca typu 1, nadciśnienie i astma (uzależnienie jest przecież chorobą).

Niektórzy z Was prawdopodobnie myślą: "Z takimi liczbami jak ta, po co się w ogóle przejmować?" Wyrzucenie tej statystyki w żaden sposób nie ma na celu zniechęcenia. Pozwólcie raczej, aby była ona źródłem zachęty i motywacji. Pocieszajcie się, wiedząc, że te myśli, które macie, te, które mówią wam: "tylko jedno uderzenie nie zaszkodzi" lub "to tylko jeden drink", zostały usłyszane przez niezliczoną ilość innych, którzy powrócili, walczyli i prowadzą teraz udane, trzeźwe życie.

Nie jesteś sam. Wykorzystaj to jako okazję do przygotowania się na to, z czym masz do czynienia. Uzbrój się w narzędzia i wiedzę, które pomogą ci wrócić do zdrowia po nawrocie choroby lub, jeszcze lepiej, zapobiegną jej w pierwszej kolejności.

Wyzwalacze i znaki ostrzegawcze

Relapsesy mogą zdarzyć się nagle i zazwyczaj są wywoływane przez wyzwalacze - każde zdarzenie, interakcja lub związek, który powoduje, że uzależniony usprawiedliwia ponowne użycie. Czynniki wyzwalające zazwyczaj dzielą się na jedną z trzech kategorii: emocjonalne, środowiskowe lub narażenia. Często są one oparte na starych procedurach lub wspomnieniach, więc różnią się dla każdej osoby. Niektóre popularne czynniki wyzwalające obejmują:

  • Negatywne emocje, które stymulują zachowania związane z narkotykami (stres, złość, strach, frustracja, poczucie winy, niepokój, depresja, samotność).
  • Przyjaciele, lokalizacje lub wydarzenia, które przypominają o uzależnieniu od używania
  • Narażenie na narkotyki pochodzące z nadużywania
  • Widzenie lub wyczuwanie przedmiotu uzależnienia (np. zobaczenie strzykawki lub obejrzenie reklamy piwa)
  • Presja społeczna do wykorzystania
  • Pozytywne stany emocjonalne (dobra zabawa i chęć poczucia się jeszcze lepiej)
  • Stosowanie innych substancji (np. uzależniony od heroiny wracający do zdrowia, który nadal pije alkohol, jest bardziej narażony na nawrót choroby)

Pewne sytuacje mogą również sprawić, że nawrót choroby będzie bardziej prawdopodobny. Utrata bliskiej osoby, konflikt z innymi, zmiana stanu cywilnego, problemy zdrowotne, poważne zmiany finansowe i nuda - to wszystko są okoliczności, które mogą doprowadzić do nawrotu choroby. Niektóre znaki ostrzegawcze, na które należy zwracać uwagę to:

  • Zbyt pewna siebie postawa
  • Samoużalanie się nad sobą
  • Dishonesty
  • Spotykanie się z ludźmi z czasów narkomanii
  • Zmiany w zakresie higieny osobistej, snu lub apetytu
  • Nagłe zmiany w rutynowych i nieodpowiedzialnych zachowaniach (opuszczanie szkoły, pracy lub spotkań)

Zapobieganie nawrotowi wypadków

Nie jest to łatwe, ale zrozumienie, że nie można kontrolować wszystkiego, jest naprawdę ważne, jeśli chodzi o zapobieganie nawrotom choroby. Jeśli nie zdecydujesz się zostać samotnikiem (co zdecydowanie nie jest zalecane!!), nie możesz kontrolować tego, co inni ludzie mówią lub robią i nie zawsze możesz kontrolować okoliczności, które przychodzą ci na drogę. Najlepsze, co możesz zrobić, to być tak przygotowany, jak to tylko możliwe. Niektóre sposoby, aby to zrobić, to między innymi:

  • Znać swoje wyzwalacze
  • Posiadaj system wsparcia, który pomoże Ci uniknąć wyzwalania i uważaj na znaki ostrzegawcze.
  • Unikaj ludzi i miejsc, które sprawiają, że chcesz używać
  • Uczęszczaj na terapię lub grupy wsparcia, gdzie możesz porozmawiać o tym, przez co przechodzisz
  • Unikać narażenia na działanie narkotyków i alkoholu

Ogólnie rzecz biorąc, utrzymanie zdrowego stylu życia może znacznie poprawić jakość życia i to samo dotyczy kogoś w okresie rekonwalescencji.

Zapewnienie organizmowi odpowiedniego odżywiania, odpoczynku i ćwiczeń fizycznych może pomóc Ci poczuć się najlepiej i zmniejszyć chęć do ponownego użycia.

Jednym z narzędzi, którego niektórzy używają, jest akronim HALT (Hunger, Anger, Loneliness and Tiredness), który służy jako swego rodzaju system ostrzegawczy, gdy nie jesteś w stanie utrzymać równowagi. Chodzi o to, aby poświęcić chwilę, przeprowadzić samoocenę i zająć się każdym z tych uczuć, które masz, zanim wymkną się spod kontroli. Zapoznanie się z HALT pomoże Ci przygotować się fizycznie, psychicznie i emocjonalnie na czynniki wyzwalające i sytuacje, z którymi możesz mieć do czynienia.

Wracanie z recesji

Więc wróciłeś, pewnie masz ochotę na gówno albo boisz się śmierci i teraz zastanawiasz się, dokąd się udać.

Pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, to skontaktować się ze swoim terapeutą lub sponsorem, aby mogli oni ocenić sytuację i podjąć decyzję o najlepszym natychmiastowym planie działania. Może to oznaczać powrót do leczenia lub udział w większej liczbie spotkań/sekcji terapeutycznych w każdym tygodniu, ale wszystko będzie zależało od Twojej osobistej sytuacji. Będziesz chciał dotrzeć również do swojego systemu wsparcia, ale bądź przygotowany na to, że będzie miał własne odczucia związane z nawrotem choroby. Po prostu zapewnij ich, że nadal jesteś na swojej drodze powrotnej do zdrowia i będziesz potrzebował ich stałej zachęty i wsparcia w tym czasie.

Powrót z nawrotu nie będzie łatwy, ale zaszedłeś tak daleko i jesteś więcej niż w stanie zrobić to ponownie. Powrót z nawrotu nie jest porażką, to okazja do nauki na własnych błędach. Bez względu na to, ile bitew trzeba stoczyć, nigdy nie przestawaj walczyć o swoje zdrowie. Nigdy nie przestawaj walczyć dla siebie.